Tuesday, February 19, 2013

5 SEBAB MENGAPA PERLUNYA BERCAKAP PERKARA BAIK SETIAP HARI


S etiap hari, setiap masa kita akan berkomunikasi dengan orang lain dan juga mungkin diri sendiri. Seribu satu perkara yang akan kita perbincangkan dan ada sahaja topik yang akan dibawa ada baik ada mungkin tidak.
Berkomunikasi Dengan Kata Yang Baik | Gamber : sumber
Orang lain pula akan sentiasa menilai kita. Salah satu antara caranya - melalui kata-kata yang diucapkan. Pada pendapat saya, kita sebenarnya adalah apa yang kita ucapkan - setiap hari. Danperlunya bercakap perkara baik setiap hari adalah penting kepada diri.

Kata-kata datang dari hati (niat) dan ia akan sampai ke hati.
Pengalaman saya ketika masih berada dalam pengaijian, ada seorang rakan sering berkata perkara yang merendahkan semangatnya sendiri. Contohnya, mengatakan beliau akan gagal perperiksaan, tidak mungkin akan mampu menghabiskan pengajian dan pelbagai perkara tidak baik atau negatif. Dia kelihatan sepertinya tidak ceria, tiada semangat dan sangat merendah diri.

Tapi, setelah didekati dan dinasihati (secara terus terang) bahawa dia harus mengetepikan perasaan negatifnya oleh rakan-rakan beliau semakin berubah. Yang menakjubkan, perkara pertama yang kami   tekankan adalah untuk tidak bercakap perkara negatif (setiap hari) sebaliknya bercakap perkara yang positif.

Alhamdulillah, beliau berubah menjadi semakin baik. Ini kerana dirinya sentiasa memberikan dorongan baik kepada diri sendiri.

Justeru, berkata baik memang membawa kebaikan kepada diri sendiri dan orang sekeliling. Antara sebab kenapa perlunya kita bercakap perkara baik adalah;

1. Kata Itu Doa - Berkata baik dan membicarakan perkara positif akan menzahirkan sesuatu yang positif kepada kita. Kata-kata itu doa. Jadi, sentiasalah berdoa untuk kebaikkan diri sentiasa.

2. Memotivasikan Diri - Berkata atau bercakap perkara yang positif juga salah satu faktor yang boleh memotivasikan diri. Kita bukan hanya menerapkan nilai murni dalam diri, tapi nilai murni itu kita luahkan atau menzahirkan juga dengan kata-kata atau percakapan. Berkata positif meransang minda untuk terus berada dalam semangat yang baik dan mendorong. Ia juga menimbulkan minat untuk terus fokus dan memberi kekuatan untuk menentang masalah.

3. Membentuk Sahsiah - Apabila anda datang ke rumah rakan dan tanpa apa-apa pembuka kata atau salam, terus bertanyakan kepada orang tuanya sama ada rakan anda ada atau tidak. Apakah mungkin akan terjadi penilaian mereka terhadap tatacara dan tingkahlaku kita? Mungkin tidak sopan atau lebih.

Bentuklah sahsiah diri dengan berfikir sejenak dan mengeluarkan kata-kata yang baik dan sopan. Gunakanlah anugerah suara untuk kebaikkan perhubungan kita sesama manusia.

4. Setajam Pisau - Lidah setajam pisau, kerana ia mampu melukakan. Namun, sekali terguris akan mengambil masa lama untuk mengubati luka tersebut dan yang pasti akan terluka ialah hati. Tidak semua orang adalah seorang yang pemaaf. Walaupun ada dan mampu memaafkantapi sejauh dan selama mana mereka akan melupakannya. Bak kata pepatah, kerana mulut badan binasa.

5. Menyenangkan Orang Sekeliling - Semakin banyak kita bercakap perkara yang tidak baik, semakin banyak kesan negatif akan dibawanya kepada diri. Ia akan mempengaruhi orang lain yang mungkin akan menjauhi kerana rungsing, rimas, malas atau merasa jengkel mendengar kata negatif (sentiasa) kita. Orang lain juga punya hidup yang perlukan hiburan dan keceriaan, bukan sentiasa sebuah cerita atau kata-kata yang menyakitkan hati.

Jadi, senangkan telinga dan hati orang lain bukan hanya dengan bergaul mesra namun juga dengan kata-kata baik dari ucapan diri kita.

Berkata baik mampu mempengaruhi tindakan kita kepada sesuatu dan ia juga mempengaruhi diri kita sendiri. Berkata dengan baik kepada orang lain menjadikan orang sekeliling senang kepada kita dan berkata baik kepada diri kerana ia penting sebagai dorongan dalam hidup.
Soalan : Apakah Berkata Perkara Baik Dalam Hidup Anda Banyak Mempengaruhi Hidup? Kongsikan Pengalaman dan Pendapat Anda di Ruangan Komen sebagai perkongsian bersama.